Tuesday, March 31, 2015

Bila Tiada Baru Terasa 3

Salam.. dah sebulan aku tunang.. so bz ckit nk posting kat cni... Alhamdulillah majlis ptunangan berjalan lancar..  Seperti mana yg dijanjikan pos yang lepas.. aku nk share bagaimana nak tenangkan seorang yang terlibat dalam kemalangan dan kehilangan keupayaan anggota badan.. malah lagi teruk hilang selama2nya.. 

Perkara ni nampak mudah.. tp sebenarnya memerlukan kekuatan mental yang tinggi tau.. tp sebagai umat islam... kita percaya pada qada' & qadar yg dh ttulis utk kita.. Tapi kita kan manusia.. perlukan masa untuk menyesuaikan diri dgn benda2 ni semua.. 

1) Orang sekeliling:

a) Apa yang aku buat utk tenang kan dia.. aku lebih banyak luang kan masa supaya dia xrasa keseorangan & kehilangan
b) Bagi kata-kata semangat yang dia masih boleh sembuh..
c) Selalu cakap sayang dia la.. supaya dia rasa di sayangi.. hahaha.. gediksss....
d) Tolong mencari sumber-sumber untuk pulihkan si dia. Ni utk persediaan diri kita la..
e) Study mana-mana yang patut terutama berkenaan penyakit yang dialami tu.. Selain tu boleh jgk study berkenaan langkah2 untuk jaga si dia.. example dari segi apa yang boleh di makan, pergerakkan apa yang dia xleh buat semasa rawatan dan sebagainya... Ni plak utk kita bagi info kat dia.. konon2 caring la masa2... hehe
f) Menjadi pendengar yang setia
g) Buat yang kita pn perlukan dia ada di sisi & jaga kita supaya dia dapat semangat utk teruskan hidup utk org tsayang....  
h) Sebagai awek and konon2 masa tu plan ke arah pkahwinan la.. tolong stabil kan ekonomi sendiri supaya nk nampak kita bdikari.. supaya dia la rasa sgt beban utk masa depan... haaa.. dats y aku sambung PHD ni... hehehe... cesssss... aku yang tertipu.. dicurang & ditinggalkan... haha... padan muka aku,,, kiki..
i) yang seterus nya dh xleh pikir sbb emosi aku plak yg xstabil sbb dah sentuh bab curang... hahaha... 

2) Diri sendiri:

a) Aku slalu tengok dia pandai belajar bdikari utk buat sesuatu.. aku slalu jadi pendengar dia lagi-lagi berkenaan cara-cara dia nk lalui kehidupan seharian dia.. Sebagai contoh dia nk potong kuku... dia kan patah tgn kiri.. dia ni kidal. so lg susah la dia nk keje harian... bila time potong kuku tgn kanan dia akan nangis pada awal2 sebab sgt susah nk potong.. dan kadang2 dia biar je panjang,, huhu.. comel... tp dia ni jenis xnk mak dia sedih... so dia guna kaki dia la utk ketip kuku tgn dia... aku pn xpernah tgok dia potong kuku.. tp aku dpaat bayang la susahnya benda2 tu dia nk wat.. Selain tu, dia pn jenis susah nak pakai tali pinggang.. dia ni kurus masa tu... so mmg wajib pakai tali pinggang.. kalau tak londeh.. haha.. so dia akan kepit tali pinggang dia kat pintu.. haaaaa.. sayu.. aku pn kadang2 buat kerja harian aku guna sebelah tgn sbb aku selalu nk bayang diri aku kat tempat dia.. mmg susah.. 
b) Cari orang yang kita rasa boleh wat diri kita jadi berfikir positif.. Selalu la luah terus if ada rasa down.. Ini penting untuk memastikan diri kita xsampai tahap stress tau... so Alhmdulillah dia dapat lalui ujian tu dgn baik.. 
c) Selalu positifkan diri supaya boleh pulih... ni nak bagi kita semangat utk menerima rawatan susulan... if kita rasa kita xnk buat.. kita buat la utk orang yang kita sayang... so nanti lama2 benda tu jadi habit...
d) Sentiasa follow rawatan n dgr cakap doktor
e) Bersangka baik dengan doktor.. sbb apa pn doktor buat utk kita utk kebaikkan.. letaklah kepercayaan pada doktor kita 100%.. kukuhkan ikatan kita dengan doktor supaya doktor pn smngt nk tolong pulihkan kita... if every week jumpa doktor.. kan seronok kita kenal betul2 doktor tu.. pas2mana tau leh terdapat jodoh masa wat rawatan tu.. haha.. tp ni utk yg belum kawin je.. jgn yg dah kawin gatal plak.. heeeeee..  sbb fmly aku ramai jgk doktor.. tp ramai yg takut sgt nk tackle doktor.. dats y la akak2 n anak buah aku lmbt nk jumpa jodoh.. sbb lelaki takut sgt nk ngurat.. 

3) Masyarakat

Yang ni aku xpasti.. tp ok jgk if masyarakat sekeliling dpat bagi bantuan kewangan.. mmg la keluarga xde la meminta.. tp if org dh bg.. kadang2 membantu jgk la.. heee

4) Kerajaan

Yang ni pn ada problem jgk.. Ni berdasarkan pnglaman aku la.. kerajaan mmg bg duit utk golongan ni.. tapi yang tukang uruskan ni pn mcm tak telus.. yang ni aku malas nk citer la.. hehehe.. 

Ok la... aku nk continue wat coding semula.. bye.. 
Salam


No comments:

Post a Comment